החוק בישראל איננו אוסר על פיטורים של עובד מבוגר או כזה שנמצא על סף פרישה. יחד עם זאת החוק איננו מאשר פיטורים של עובד כזה רק מפאת גילו המתקדם. נושא זה מצוין בחוק שוויון הזדמנויות בעבודה. המעסיקים יודעים זאת ומנסים למצוא תירוצים אחרים לפיטורין ואילו העובד מצדו רשאי להוכיח את טענתו לסיבה האמתית של פיטוריו.
עובד אשר מתקרב לגיל הפנסיה ומפוטר מהעבודה שלו יכול להיפגע בשל כך בכמה דרכים. בעיקר נוגע הדבר לכך שיהיה כמעט בלתי אפשרי עבורו למצוא עבודה חלופית באותו התפקיד או מעמד, וגם חברתית ואף נפשית יש פגיעה רבה בפיטורים בגיל כזה.
החוק בישראל כמובן שאיננו מונע אפשרות פיטורים לפני גיל פרישה או בגיל מתקדם. יכולות להיות לא מעט סיבות לפיטורים של כל עובד ובכל גיל. יחד עם זאת, החוק קובע מפורשות שעל המעביד להוכיח שהסיבה לפיטורים היא לא גילו המתקדם של העובד אלא סיבה אחרת.
איך מתנהלים מעסיקים במקרה כזה?
לצערנו יש מעסיקים שבוחרים לפטר עובדים רק מפאת גילם המתקדם או כיוון שהם קרובים לגיל פרישה ויכולים ליהנות מהטבות כאלו ואחרות של המעסיק. כמובן שאותם מעסיקים לא יציינו מפורשות שהפיטורין הם רק בשל הגיל המבוגר של העובד וינסו לטשטש זאת תחת שלל תירוצים.
בין התירוצים היותר נפוצים:
- עבירת משמעת שביצע העובד
- העדר מוטיבציה או משמעת של העובד
- פיטורים של כמה עובדים ולא רק של העובד
כל אלו נחשבות סיבות צודקות לפיטורים אבל כפי שכבר ציינו קודם לכן, לא תמיד אלו פני הדברים.
מה יכול לעשות העובד במצב כזה?
העובד יכול לפעול נגד הפיטורים הללו בשתי דרכים שונות באמצעות פניה אל בית הדין לעבודה:
- צו מניעה נגד הפיטורים – המטרה במקרה זה היא לחייב את המעסיק להמשיך ולהעסיק את העובד אם העתירה תתקבל.
- פיצוי כספי מהמעסיק – תביעה של פיצויים מהמעסיק בטענה שהפיטורים נבעו רק בשל הגיל של העובד.
כמובן שלצורך פניה אל בית הדין לעבודה מומלץ מאוד לפנות למשרד עורך דין דיני עבודה לקבלת יעוץ משפטי וגם ייצוג שלכם מול המעסיק ו/או עורכי הדין המייצגים אותו בעניין.
איך כל צד יכול להוכיח את הטענות שלו?
אם וכאשר העניין מגיע לבית המשפט, כל צד ינסה להוכיח את הטענות שלו לסיבה האמתית של הפיטורים. חשוב לצין שעל המעסיק ראשית כל להוכיח שיש לו סיבה מוצדקת לפיטורים ולא רק הגיל של העובד. אם אין לו סיבה מוצדקת לכך, הוא יימצא אשם בפיטורים שלא כדין.
המעסיק יכול לחזק את הטענות שלו באמצעות ניהול תיק אישי של כל עובד בעסק שלו. בתיק הזה כדאי לתעד מקרים של הפרות משמעות, איחורים מעבר למקובל, תלונות של לקוחות או עמיתים לעבודה וכן הלאה. הצגה של הצטברות "בעיות" של אותו עובד יכולה לעמוד לזכות המעסיק במקרה כזה.
מצד שני ההמלצה לעובדים היא לשמור מכתבי תודה מלקוחות, מכתבי שבח או ציון הוקרה של המעסיק לאורך השנים, בונוסים שקיבל על עבודה טובה וכן עדויות של עמיתים לעבודה על התרומה החיובית שלו למקום העבודה. כל אלו יוכלו להציג אותו כעובד חיוני וחיובי לעסק ולהפחית את הסיבה שיש לפטרו.
המאמר נכתב בשיתוף עם עו"ד שאול מוש – עורך דין דיני עבודה בצפון אשר מעניק ליווי וייצוג משפטי לעובדים ומעסיקים בבתי הדין לעבודה בפריסה ארצית. אם אתם מחפשים עורך דין דיני עבודה בעפולה או עורך דין דיני עבודה בחיפה – עו"ד שאול מוש הוא הכתובת!